minstorabok.blogg.se

Hästböcker, noveller och historier är vad ni kommer få här

Längtan Dash, längtan part 3

Idag är dagen jag får hem Dash, det va längesedan någon häst gick i hagen utanför mitt fönster. När Athena gick bort flyttades hennes hagkompis till en annan hage för att inte stå själv. Idag får Dash och en ny kompis springa i samma hage.

Jag sprang ut samma sekund jag hörde bilen med transporten köra upp på grusvägen till den stora gården vi bodde på. Jag va väldigt uppspelt och kunde inte vänta på att få lasta ut min nya häst, Dash, en 6 årig Quarter. Efter Athena valde jag att byta inriktining till western, Pleasure för att vara mer exakt. Pleasure är en gren inom western där man rider längs fyrkantsspåret i de olika gångarterna. Domaren bedömer hästens form, mjukhet och gångart. C:a 80% av bedömningen ligger på hästen i denna diciplin, resterande på ryttarens sits, hållning och förmåga att kommunicera med sin häst. Man skall få intrycket att hästen är ett nöje att rida. Det är inte fartfyllt som hoppningen men charmen finns där. Det är så magiskt hur häst och ryttare bara jobbar tillsammans.

- Malin, hämtar du ett grimskaft åg lastar ut honom? Jag gav henne en snabb nickning och sprang in i stallet för att sedan springa tillbaka. Känslan av att leda ut sin egna häst till hagen igen är en underbar känsla, även om känslan av saknad aldrig kommer försvinna.

Dash och Windy sprang runt i den stora hagen så hela marken skakade och ljudet från deras hovar hördes över hela gården. Jag visste att jag kan ha tagit mig vatten över huvudet, Dash är en häst med mycket åsikter och humör, jag kunde bara hoppas på att jag lyckas jobba runt det och hitta ett band.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En vecka hade gått sedan Dash kom hem, vi har mest jobbat från marken men idag ska vi börja jobba uppsuttet, jag va nervös över hur det skulle gå, men antingen sitter jag kvar elelr så flyger jag av, mer än så är det inte. Dash stod och njöt av att bli rycktad, hans underläpp hängde avslappnat medans ögonen va halvt stängda. Kyliga vindar ven igenom stallet med jämna mellanrum, det märktes att hösten va påväg med stormsteg. Löven började bli i alla möjliga vackra färger, men hösten va en av mina favoritårstider, lagom kallt när man rider och så vacker.

- Så Dash, dags att börja sadla och gå ut till paddocken. Dash kollade mot mig, fortfarande halvt sovande. Han såg inte ut att vara redo för ett pass. Jag gick och hämtade sadeln och genast piggnade han till.

Att sitta upp gick bra. Vi skrittade och travade igång och bara kände av varandra. Jag tog en galoppfattning och plötsligt flög Dash iväg i en bockserie, jag har bra balans men i dom bockningarna sitter man inte kvar. Jag flög ner i gruset och kollade mot Dash medans han sprang runt ett varv innan tvärstannade och åt gräset som fanns vid sidan av paddocken. Jag borstade bort gruset som klibbader sig fast överallt för att sen gå och hämta hästen som nu lugnat sig igen.

- Jahapp, det va ju en bra början. Jag skrattade lite lätt medans jag satt upp igen.

Jag flög av två gånger till efter det, alla under galoppfattningen. Tillslut valde vi att ha honom på lina under galoppfattningen, som uppsutten longering ungefär, då gick det bra. Som jag sagt tidigare, en häst med mycket egna åsikter. Jag antar att han försökte se vad han kunde komma undan med, som unghästar brukar göra.

Efter passet släppte jag ut honom i hagen igen tillsammans med hans kompis som glatt kom och mötte honom. Efter jag släppt ut Dash va det dags för middag och som vanligt satt mian föräldrar redan i köket redo med maten. Båda kollade upp mot mig när dom hörde att jag kom in.

- Vi har kollat på oliak westerntränare åt dig, som kan hjälpa dig med Dash. Rakt på sak, som vanligt.

- Okej, har ni hittat någon bra? Jag log mot min mamma som nu kollade på datorn igen, där stod flera namn på olika tränare.

- Vi tänkte du kunde testa lite olika och se vilken som passar er bäst. Mina föräldrar va alltid måna om att jag skulle få de bästa förutsättningarna jag kunde få med mina hästar. Tyvärr kunde jag inte rida för min gamla tränare eftersom jag bytte inriktning så byte av tränare va nödvändigt.

- Det låter bra, tack. Jag satte mig ned och tog för mig av maten som doftate lika gott som vanligt.

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: